Spis treści - Max Weber a Karol Marks
- Szczegóły
- Kategoria: Książki
- Poprawiono: piątek, 20 lipiec 2018 00:01
- Opublikowano: piątek, 20 lipiec 2018 00:01
- Administrator
- Odsłony: 2261
Od autora [9]
Rozdział 1. Max Weber na tle nauki współczesnej i swojej epoki
Miejsce M. Webera w socjologii [11]
Renesans M. Webera a spór o nowoczesność marksizmu [16]
Weber a problem integracji humanistyki współczesnej [24]
Studia i kariera naukowa autora „Wirtschaft und Gesellschaft” [29]
Weber jako krytyk nauki akademickiej [33]
Światopogląd społeczno-polityczny M. Webera a jego spuścizna badawcza [50]
Badania nad stosunkami rolnymi w Niemczech [70]
Badania nad giełdą i sytuacją robotników wielkoprzemysłowych [80]
Teoria biurokracji [85]
Integracja humanistyki a model nauki zorientowanej politycznie [98]
Rozdział 2. M. Weber o roli wartości w poznaniu humanistycznym a marksowska koncepcja klasowej natury nauk o społeczeństwie
Krytyka postulatu nauki wolnej od sądów wartościujących [106]
Klasowy, wartościujący sens struktur teoretyczno-metodologicznych nauki o społeczeństwie a problem obiektywności poznania humanistycznego [125]
Ponadempiryczny i wartościujący sens postulatu nauki wolnej od ocen i norm [129]
Zasadnicze metody wykrywania przesłanek wartościujących w nauce o społeczeństwie [144]
Niektóre formy dialektyki materialistycznej Marksa [152]
- Krytyka rozumu ekonomicznego [152]
- Krytyka rozumu potocznego i pojęcie „nauki wulgarnej” [165]
- Modele teoretyczne [178]
- Historyzm materialistyczny [188]
Rozdział 3. Protestantyzm a kapitalizm, czyli spór o dziejotwórcze znaczenie idei
Postawa M. Webera wobec religii [199]
Socjologia religii jako „pozytywna krytyka materializmu historycznego” [202]
„Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus”: kontrowersje i nieporozumienia [206]
Socjologia religii M. Webera jako krytyka jednej z historycznych form marksizmu [222]
Kapitalizm w ujęciu Webera [228]
„Duch kapitalizmu” [231]
Społeczno-historyczne przesłanki rewolty protestanckiej [238]
Luteranizm a kapitalizm [242]
Religijne źródła „ascezy wewnątrz świata” [246]
- Kalwinizm [248]
- Pietyzm i metodyzm [253]
- Sekty baptystyczne [254]
Etyka ekonomiczna ascetycznych odłamów protestantyzmu a „duch kapitalizmu” [256]
Rola swoistej dla pewnych odłamów protestantyzmu organizacji religijnej w genezie „ducha kapitalizmu” [261]
Krytyka badań Webera nad rolą religii w powstaniu kapitalizmu zachodnioeuropejskiego [266]
Typ idealny a definicja logiczna [272]
Socjologia religii a „socjologia rozumiejąca” M. Webera [286]
Rozdział 4. Socjologia religii azjatyckich czy socjologia kultury Azji
Ogólna charakterystyka weberowskiej socjologii religii Wschodu [312]
Państwo, miasta i feudalizm chiński [316]
Rola wiejskiej wspólnoty rodowej w życiu społecznym Chin [331]
Etos a interesy materialne i idealne stanu literatów [334]
Klasy i stany w ujęciu M. Webera [341]
Konfucjanizm jako religia stanu literatów [346]
Taoizm jako religia ludu i wrogich literatom stanów społecznych [350]
Tradycjonalny charakter religii chińskich [355]
Kasta a plemię, cech, grupa stanowa [361]
Dzieje kast jako skondensowana historia Indii [365]
Weberowska teoria genezy kast [372]
Wczesny hinduizm a zróżnicowanie społeczne [378]
Dżinizm jako religia „zawodowych mnichów”, kszatrijów i warstw miejskich [383]
Buddyzm i jego ewolucja historyczna [389]
Ortodoksyjna restauracja w Indiach i jej znaczenie dziejowe [399]
Swoiste cechy religii Azji [402]
Uwagi o systematycznej socjologii religii M. Webera [406]
Rozdział 5. Teoria procesu społecznego M. Webera a materializm historyczny
Weber a ideologiczne pojmowanie historii [416]
Webera socjologia społeczeństwa Wschodu a marksowska teoria „azjatyckiego sposobu produkcji” [423]
Próba krytyki teorii „czynników historycznych” [433]
Teoria „czynników” a weberowskie ujęcie osobliwości poznania historycznego: typ idealny [446]
Wieloznaczność teoretyczna koncepcji typów idealnych M. Webera. Typ idealny a dialektyka [474]
Znaczenie kategorii struktury w teorii procesu społecznego K. Marksa [482]
Różnice w rozumieniu kategorii „baza”, „nadbudowa”, „świadomość społeczna” między K. Marksem a J. Stalinem [486]
Sens marksowskiej tezy o uwarunkowaniu nadbudowy i świadomości społecznej przez bazę [490]
Uwagi końcowe [506]
Bibliografia prac Maxa Webera [513]
Bibliografia [526]
Indeks nazwisk [535]